איך למנוע ולטפל בשלפוחיות

לעתים עם הימים שעוברים ותוך כדי ההליכה מופיעות להן שלפוחיות בכפות הרגליים. זה יכול להיות מטרד רציני ומי שלא יטפל בהן כהלכה יכול למצוא את עצמו לוקח ימי חופש בשביל לטפל בהן.

למיטב ידיעתי השלפוחיות מופיעות כתוצאה מזיעה וחיכוך של העור עם הגרב אותה לובשים (או עם הנעל?). השלפוחיות אינן דבר שתרצו להתעלם ממנו ולהמשיך ללכת כאילו כלום לא קרה. השלפוחית לא נעלמת מעצמה, לפחות לא כאשר אתם ממשיכים ללכת. החיכוך נמשך וכתוצאה מכך השלפוחית יכולה גם לגדול. הטיפול בשלפוחיות הוא דבר הכרחי ולפעמים נמשך על פני מספר ימים.

ראו בכל הכתוב כאן כעצה והמלצה אשר עזרה לי ולאנשים נוספים בדרך. קיבלתי אותה עוד לפני הגעתי למסלול ממטייל ספרדי שתכנן גם הוא להתחיל לצעוד את הקמינו. עבורו זאת הייתה הפעם השנייה בה צעד את הדרך. לאחר ששיתפתי אותו בחששות שהיו לי לגבי משקל התיק שנשאתי, הוא ענה לי כי לא לזה אני צריכה לדאוג כי אם לרגליים שלי. בין היתר הוא הסביר לי כיצד יש לדאוג לשלפוחית באם היא נוצרת. לא לקחתי את דבריו ברצינות גדולה מאחר ולא ממש הצלחתי להבין בזמנו מה זה 'בליסטרס' (blisters). לאחר מספר ימים בהם צעדתי נוצרה לי שלפוחית שהתחילה להכאיב לי. כאשר נכנסתי אל חנות למטיילי הקמינו בעיר פמפלונה, עובדת במקום הסבירה לי כיצד יש לטפל בשלפוחית – בליסטר (blister) באנגלית. הבנתי שזה בדיוק כפי שהסביר לי הספרדי וכנראה שזאת הדרך לטפל בשלפוחיות.

לא אני ולא מי שלימד אותי את זה הם רופאים במקצועם 🙂 אז לשיקולכם האישי. לי זה עזר.

קודם כל, ודבר ראשון, לפני שאתם מתחילים לצעוד תוכלו למנוע את היווצרות השלפוחיות על ידי:

1. הליכה עם גרביים מנדפי זיעה.

2. מריחה מושקעת ומקיפה של חומר סיכה מותאם, אותו ניתן לרכוש בבתי המרקחת, על כפות הרגליים וגם סביב הקרסול (בכל מקום בו יש שילוב של רגל, גרב ונעל). התחילו לעשות זאת כבר ביום הראשון לצעידתכם, המטרה היא למנוע היווצרות של שלפוחיות כבר מתחילת ההליכה.

במידה ונוצרה לכם שלפוחית, כיצד תוכלו לטפל בה?

לפניכם, המדריך המקוצר לטיפול בשלפוחית כפי שהועבר לי.

תצטרכו:

1. מחט דקיקה

2. מצת

3. אלכוהול מחטא

4. חוט תפירה

5. פולידין

6. פלסטר

7. צמר גפן

8. פנס ראש יכול לעזור באם יש לכם.

 

את התהליך יש לעשות אחרי שטיפה של הרגל ולפני השינה.

שפכו קצת אלכוהול מחטא על חתיכת צמר גפן.

חטאו את המחט על ידי העברתה באש ובאלכוהול המחטא.

השחילו חוט דרך המחט.

נקו את האזור בו נמצאת השלפוחית על ידי האלכוהול המחטא.

הכניסו את המחט מצד אחד של השלפוחית והוציאו אותה מהצד השני. שימו לב שיישארו קצוות חוט משני צדי השלפוחית. גזרו את החוט הצמוד למחט.

כך זה אמור להראות:

הכנסתי חוט אחד למעלה וחוט נוסף למטה על מנת לזרז את העניינים.

ניתן לראות כיצד הנוזל שהיה בתוך השלפוחית מתחיל לצאת החוצה.

מרחו על האזור פולידין, שימו פלסטר ולכו לישון.

בבוקר המחרת הוציאו את החוטים וחטאו את האזור עם אלכוהול מחטא.

כעת עומדות לפניכם שתי אופציות האמורות להגן ולמנוע מהשלפוחית להתמלא מחדש בנוזל. תצטרכו למנוע חיכוך, ותוכלו לעשות זאת על ידי הדבקה של רצועות מיוחדות, המדמות עור, על גבי השלפוחית (ניתן לרכוש בבתי מרקחת), או על ידי פלסטר (קיימים בגדלים שונים). בבתי המרקחת בספרד תוכלו למצוא את כל הדברים הללו.

מרחו את חומר הסיכה שברשותכם על שאר כף הרגל, שימו גרביים, נעלו נעליים, והתחילו לצעוד.

בסופו של יום העריכו, במידה והשלפוחית התמלאה שוב, חזרו על התהליך עד שתרפא. אם אתם רואים שהיא בסדר, שקלו להמשיך ולכסות אותה בפלסטר גם ביום המחרת ואפילו לעוד כמה ימים נוספים. לאחר מכן, התחילו למרוח אותה בחומר הסיכה, כפי שאתם עושים לשאר כף הרגל.

 

שיהיה לכם בהצלחה, והשתדלו למנוע את היווצרותן של השלפוחיות מראש.

3 תגובות הוסיפו את שלכם

  1. hamivshlan הגיב:

    אני צעדתי את הדרך כולה 800 קמ ללא בליסטר אחד. הסוד טמון בטיפול נכון בכפות הרגליים.
    חשוב מאוד למרוח כל בוקר כמות נדיבה של וזלין. מומלץ לקחת מהארץ, בספרד יקר מאוד.
    דבר שני לגרוב שני זוגות גרביים. גרב מנדפת זעה דקה ומעליה גרב צמר מורנו עבה המיועדת לטרקים. לגרב בסיס הדקה אני משתמש בגרביים של injinji, גרב עם הפרדה לאצבעות כך נמנע חיכוך בין האצבעות ולא רק בין כף הרגל והגרב.

    אהבתי

    1. Eden Bunes הגיב:

      תודה על הטיפ! אני בטוחה שיהיה מי שיודה לך על כך לאורך הדרך! כי אין כמו ללכת בלי לצלוע את צליעת הפילגרים (עולה רגל) הידועה לשמצה:)
      קישור לחברת INJINJI: http://www.injinji.com/

      אהבתי

  2. Kathy הגיב:

    Taking the ovriveew, this post hits the spot

    אהבתי

להשאיר תגובה

